Zamachy 9/11
Szkoda, że wojna hiszpańsko-amerykańska straciła na znaczeniu bo napisałem o niej świetną pracę i gdyby tylko kogoś jeszcze obchodziła teoria spiskowa z nią związana to chętnie bym ją rozwalił na atomy. A tak Pearl Harbor to dla mnie nuda chyba że od strony japońskiej. Tak jak z wojującymi reżimami dziś płakanie nad tym, ze ktoś je sprowokował do konfliktu mnie nie przekonuje przy całej mojej sympatii dla Japończyków (którzy od swojej strony nie zrzucają winy na wojnę na Stany). Sankcje same w sobie mogą być deeskalujące, wymuszające gospodarczo powstrzymanie ekspansjonizmu by nie doszło do otwartej wojny. A jak już do niej miało dojść to od Pearl Harbor o wiele bliższe były posiadłości kolonialny zwłaszcza Filipiny.

No ale nie znam się na FDR na tyle by znać jego obawy (z tego co doczytałem od jego biografa nie bardzo chciał większego zamieszania na Pacyfiku skoro obserwował jednocześnie teatr europejski i w sumie po wyborach do senatu w 1940 miał taką przewagę, że mógłby ogłosić wojnę tak czy inaczej. Może się wahał tak jak McKinley. On nie za bardzo chciał wojny z Hiszpanią ale miał w swoim otoczeniu co najmniej 2-3 osoby które naprawdę bardzo chciały tej wojny bo urodzili się za późno by posmakować chwały w wojnie secesyjnej. Dolewali więc oliwy do ognia ale do samej wojny doprowadziło co innego.